Najlepszy samochód na taksówkę Uber, Bolt, FreeNow, Glovo, Wolt

Postanowiłeś spróbować swoich sił jako kierowca aplikacji przewozowych? Nie masz pewności czy Twój pojazd się do tego nadaje? Dobrze trafiłeś - w tym artykule spróbujemy rozwiać Twoje wątpliwości!

Artykuł ten dotyczy przede wszystkim kierowców, którzy chcieliby jeździć na aplikacjach taksówkowych typu Uber, Bolt, FreeNow, Glovo, Wolt własnym środkiem transportu, ale interesujący może być również dla tych, którzy chcą wypożyczyć samochód od swojego partnera flotowego. Zwłaszcza jeżeli partner w oferowanym kierowcom modelu współpracy przenosi koszty tankowania paliwa na stronę kierowcy - a tak właśnie, przynajmniej w Polsce, dzieje się najczęściej.

Na wybór pojazdu jako zarobkowego środka transportu dla aplikacji przewozowych wpływ powinna mieć przede wszystkim motywacja maksymalizacji swoich zysków z prowadzonej działalności. Istnieją dwa najważniejsze czynniki, związane bezpośrednio z eksploatowanym pojazdem, wpływające na wysokość uzyskiwanych zarobków.

1. Koszt przejechania jednego kilometra

Jako kierowca aplikacji taksówkowych stajesz się przedsiębiorcą, który w pewnym zakresie powinien umieć prowadzić rachunek ekonomiczny pozwalający samodzielnie weryfikować rentowność prowadzonej działaności. Ponieważ platformy aplikacji taksówkowych podają najczęściej wysokość przychodu w powiązaniu z przejechanym kilometrem (w praktyce zależy ona również od tzw. "trzaśnięcia drzwiami" oraz czasu przejazdu dla danego kursu), to najlepszy obraz daje porównanie tej wartości z kosztem przejechania kilometra Twoim pojazdem. Warto zwrócić uwagę, że koszt ten zależy przede wszystkim od zużycia paliwa, ale również od innych kosztów eksploatacyjnych, które da się przewidzieć i zaplanować (okresowe przeglądy techniczne, wymiany części i materiałów eksploatacyjnych), kosztów losowych (ponoszonych na usuwanie ewentualnych awarii) oraz kosztów, ponoszonych najczęściej co roku, związanych z formalnościami wynikających z przepisów prawa (koszty przeglądów w SKP, koszty ubezpieczeń). Do tego kosztu kwalifikuje się również koszt zakupu samochodu. Warto zwrócić uwagę, że o ile koszt paliwa ściśle zależy od liczby przejechanych kilometrów, to pozostałe koszty pozostają już w mniejszym związku z pokonywanym przebiegiem i rozkładają się równomiernie na każdy przejechany kilometr.

Choć wnioski z powyższego akapitu wydają się oczywiste - "używaj samochodu taniego, ale takiego, który mało pali, jest tani w eksploatacji i się nie psuje" - to powinien on zachęcić do ciągłego prowadzenia kalkulacji wszystkich kosztów związanych z pojazdem w celu bieżącego monitorowania wydatków i umiejętności określenia rentowności prowadzonej działalności w zależności od zmian wynagrodzeń, których dostawcy aplikacji przewozowych dokonują dosyć często.

Biorąc pod uwagę, że kursy realizowane jako taksówki Uber, Bolt, FreeNow, Glovo czy Wolt to w przeważającej większości lokalne kursy miejskie, wybór pojazdu z silnikiem diesla wydaje się wątpliwy i dlatego kierowcy najczęściej wybierają pojazdy z silnikami benzynowymi bardzo często z opcją zasilania gazem LPG.

2. Koszty dbania o jakość usługi

Każda aplikacja taksówkowa umożliwia pasażerowi ocenę jakości usługi po odbytym kursie. Między innymi w zależności od wypadkowej średniej ocen wszystkich zrealizowanych przez Ciebie kursów prezentowanej następnemu potencjalnemu klientowi, wybierze on Twoją usługę lub usługę oferowaną przez Twojego konkurenta. Wynika z tego, że bezkrytyczna minimalizacja kosztów ponoszonych na przejechanie jednego kilometra (opisana we wcześniejszym akapicie), realizowana kosztem jakości oferowanej usługi, może prowadzić do spadku liczby realizowanych przez Ciebie kursów. Warto więc zadbać o odpowiednią jakość i czystość samochodu, co oczywiście również pociąga za sobą dodatkowe koszty. Tak więc wydatki ponoszone w tej grupie kosztowej wymagają zachowania odpowiedniej równowagi, zależnej od obsługiwanego miasta, dzielnicy, a nawet od przeważającej pory dnia realizowanych kursów.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że powyższy tekst pozwolił uporządkować Ci nieco Twoje spojrzenie na ekonomiczne aspekty prowadzenia działalności przewozowej. Być możne oczekiwałeś jednak bardziej bardziej konkretnych wytycznych dotyczących konkretnych modeli pojazdów szczególnie polecanych do realizacji usług dla aplikacji taksówkowych. I rzeczywiście - w Internecie można znaleźć publikacje czy wideorelacje zachwalające te lub inne modele aut "szczególnie polecanych". Pojawiają się pochwały "zagazowanych" Dacii Logan czy Skody Fabii polecanych do dużych miast, poprzednich generacji z silnikiem diesla jeszcze bez DPF Skody Octavii czy Kia Ceed dla mniej zakorkowanych miast, czy nawet samochodów hybrydowych, jak Toyota Prius dla lokalizacji, w których kursy polegają częściej na staniu w korkach niż jeździe. Partnerzy flotowi naszych zachodnich sąsiadów, gdzie obowiązują wyśrubowane normy emisji spalin, oferują takie pojazdy jak Nissan Leaf, Toyoty Corolle i Auris (wersje hybrydowe) czy nawet Jaguar I-Pace. Jednak żadna lista polecanych pojazdów nie zastąpi jego doboru na potrzeby optymalizacji Twoich przychodów, a która zależy od specyficznych warunków w których sam operujesz.

Wymogi minimalne dostawców aplikacji taksówkowych

Dostawcy aplikacji taksówkowych określają wymogi minimalne jakie spełniać powinien pojazd, aby był dopuszczony do świadczenia usług transportowych w poszczególnych grupach jakościowych. Dzieje się tak dlatego, że trudno byłoby im rozpatrywać i oceniać każdy, ze zgłaszanych przez potencjalnych kierowców pojazdów, indywidualnie.

UberX

  • pojazd zarejestrowany w kraju Unii Europejskiej na co najmniej 5 osób,
  • pojazd 4/5 drzwiowy,
  • pojazd wyprodukowany w 2005 roku lub nowszy dla przewozów w Warszawie oraz w 2001 roku lub nowszy w pozostałych miastach,
  • pojazd posiada aktualne ubezpieczenie i przegląd techniczny.

UberVAN

  • pojazd zarejestrowany w kraju Unii Europejskiej na 7, 8 lub 9 osób,
  • pojazd wyprodukowany w 2005 roku lub nowszy,
  • pojazd posiada aktualne ubezpieczenie i przegląd techniczny.

UberSelect

  • pojazd zarejestrowany w kraju Unii Europejskiej na co najmniej 5 osób,
  • pojazd wyprodukowany w 2010 roku lub nowszy,
  • pojazd posiada aktualne ubezpieczenie i przegląd techniczny.

Oprócz tego firma Uber publikuje listę modeli, które mogą być dopuszczone do poszczególnych grup jakościowych. Znaleźć ją można tutaj.

Bolt

  • pojazd zarejestrowany w kraju Unii Europejskiej na co najmniej 5 osób,
  • pojazd 4/5 drzwiowy,
  • pojazd wyprodukowany w 2005 roku lub nowszy,
  • pojazd posiada aktualne ubezpieczenie i przegląd techniczny.

BoltComfort

W przypadku tej usługi wymagania zmieniają się dość często, a maksymalny wiek pojazdu jest ściśle uzależniony od jego marki. Najłatwiej więc będzie sprawdzić to każdorazowo u samego źródła.

Oprócz wymagań dla pojazdów stawianych przez poszczególnych dostawców aplikacji taksówkowych warto zwrócić uwagę na wymagania wynikające z polskich przepisów prawa. Podstawy prawne przedstawiliśmy w odrębnym artykule.

Napisz do nas!

Wypełnij poniższy formularz, a my skontaktujemy się z Tobą tak szybko jak to możliwe.

Dane kontaktowe

Zwycięstwa 10, 44-100 Gliwice